Præmenstruel dysfori

Cykliske gener er en naturlig del af kvinders menstruationscyklus. I ugen op til menstruationen får mange kvinder fysiske og psykiske symptomer som bl.a. oppustethed, mangel på energi, øget appetit og irritabilitet, hvilket betegnes præmenstruelt syndrom (PMS).
Præmenstruel dysfori (PMD, på engelsk PMDD) er derimod en lidelse med betydelig funktionsnedsættelse og sværere psykiske gener end ved PMS, f.eks. selvmordstanker.

PMD er hyppigst i 30- til 40-årsalderen, og tvillingestudier har vist en arvelighed på cirka 40 %. Hvis du har svær PMS eller PMD, kan du opleve nogle af nedenstående symptomer i tiden op til din menstruation.

Angst, tristhed og irritatbilitet

Humørsvingninger, pludselig tristhed, grådlabilitet, øget følsomhed over for afvisning, irritabilitet eller vrede, samt en følelse af håbløshed eller utilstrækkelighed er alle hyppige symptomer.
Det samme er angst eller følelsen af at at være ængstelig, anspændt, nervøs eller bekymret.

Træthed, koncentration og søvnbesvær

Søvnproblemer, som at have svært ved at falde i søvn eller sove for længe, samt nedsat koncentration, træthed og mangel på energi er almindelige symptomer.

Problemer med relationer og arbejde

Symptomerne resulterer i sygedage og berører sociale relationer og arbejde, også uden for den symptomatiske periode, hvilket påvirker livskvaliteten og derfor kan sammenlignes med invaliderende tilstande såsom leddegigt eller kronisk depression.

Korrekt behandling kan forbedre din livskvalitet, dine relationer og dit arbejde.

Grundig udredning

Du kan få hjælp uden en henvisning. Jeg tilbyder en grundig behandling, og første samtale er en længere udredende samtale for at lære dig at kende og undersøge, om du har PMD eller en cyklisk forværring af en anden sygdom, der kræver behandling. Jeg hører om dine gener, din livshistorie og sygdomme i familien for at udelukke andre mulige sygdomme. Det er sjældent, at PMD-diagnosen kan stilles ved første samtale, hvorfor det kan kræve struktureret observation af symptomerne igennem to cykler.

Du skal gerne være udredt for højt og lavt stofskifte fra egen læge.

Individuelt tilpasset behandling

Efterfølgende laver vi sammen en individuelt tilpasset behandlingsplan, og jeg følger dig løbende for at vurdere effekten af behandlingen og justere de forskellige tiltag. Behandlingen fokuserer på at lindre dine symptomer og øge din livskvalitet på lang sigt. I behandlingen kan indgå forskellige elementer.

Medicinsk behandling
  • Psykofarmaka: I den medicinske behandling indgår lægemidler, der påvirker serotonin og noradrenalin, der regulerer humøret, fx Escitalopram. I en metaanalyse af 31 kliniske forsøg lindrede det både psykiske og fysiske symptomer og bedrede psykosociale funktioner hos op til 80 % af kvinderne med PMD. Der er en hurtig behandlingseffekt af medicinen - inden for den første cyklus og generelt inden for få dage. Dette muliggør, at medicin kun skal tages halvdelen af cyklus, hvilket minimerer bivirkninger.

• P-piller: Selvom kvinder med PMD har normale hormonniveauer, hjælper det for nogle at skifte prævention til P-piller med fjerdegenerations-gestagenet drospirenon og lavdosis ethinylestradiol. Dette kan reducere brugen af eller være et alternativ til psykofarmaka.

• Vanddrivende: Kvinder med meget oppusthed kan have gavn af vanddrivende medicin, der virker ved at drive salt og væske ud af kroppen. Drospirenon har en vanddrivende virkning.

• Melatonin: Det naturlige søvnhormon kan hjælpe til at regulere søvn.

Optimering af livsstilsfaktorer og velvære
  • Psykoedukation: Samtale med dig og dine pårørende om PMD kan være gavnlig, da det giver en fælles sygdomsindsigt og hjælp til mestring.

• Kostændringer: Det kan være en god idé at omlægge din kost i de to uger op til menstruationen. Her kan en kost med masser af fibre og komplekse, langsomt-nedbrydelige kulhydrater anbefales, ligesom det er en god idé at minimere indtaget af koffein og alkohol.

• Motion: Motion fremmer psykisk velvære og forbedrer søvnen. Jeg anbefaler aerobic og yoga.

• Tyngdedyvne: For nogen kan en tung dyvne med fine glaskugler i give en omfagnende og tryg følelse og bedre søvn.

• Rygestop: Rygning forværrer PMD-symptomer, og jeg anbefaler derfor rygestop.

Vitaminer, mineraler og naturpræparater

Nogle kvinder har en positiv oplevelse af at bruge vitaminer imod enkelte PMD-symptomer, som fx B6-vitamin mod kvalme, kalk og D-vitamin for humøret og baldrian for søvn.

I mange tilfælde er der få bivirkninger, og præparaterne kan ukompliceret kombineres med medicinsk behandling. Dog er er ikke tilstrækkelig stærk videnskabelig evidens til at anbefale vitaminer, mineraler og naturmedicin mod PMD.

Der er dog som ved al anden behandling både en række fordele og ulemper ved håndkøbspræparater.

Jeg kan hjælpe dig med at navigere i de mange forskellige præparater med hensyn til deres formodede virkning, kendte bivirkninger og interaktioner.

Kontakt mig